biuro@royalgroup.com.pl 531 333 666

Poznaj najważniejsze zasady w projektowaniu billboardów

Chcesz wystartować z kampanią reklamową i dążysz do tego, aby wypadła jak najlepiej? Pragniesz mieć pełną kontrolę nad procesem projektowania, który zlecasz grafikowi? Poniższe wskazówki przybliżą Ci najważniejsze zasady wykorzystywane w pracy twórczej.

Zasada numer jeden: czytelność

Billboard jest formą reklamową stworzoną do oglądania z dużej odległości. Zazwyczaj też patrzy się na niego, będąc w ruchu – idąc po chodniku i jadąc samochodem. Z tej przyczyny tekst musi być odpowiednio duży i czytelny. W tej formie reklamowej sprawdzają się lapidarne hasła i krótkie treści. Billboard jest też dobrym polem do popisu, jeśli chodzi o kreatywne wykorzystanie tekstu, na przykład w postaci gry słów czy nietypowego zestawienia wyrazów z obrazem. To grafika odgrywa zazwyczaj największą rolę, a słowo stanowi jej dopowiedzenie. Czasem można spotkać się też z billboardami, zwykle elementami kampanii społecznych, w których tekst stanowi klucz całego przekazu, a obraz jest ograniczony do minimum. W celu zachowania jak największej czytelności w projektach billboardów warto stosować proste bezszeryfowe fonty.

blog2

Zasada numer dwa: minimalizm

Innym czynnikiem poprawiającym czytelność formy i przekazu jest zawarcie jak najmniejszej liczby elementów, na których można skupić wzrok. Domeną minimalizmu jest przekonanie, że mniej znaczy więcej. Zatem liczba elementów powinna być jak najmniejsza – najlepiej ograniczać się do jednego obrazu, logo i jednego hasła głównego. Im prostszy obraz, tym lepszy. Pstrokate zdjęcia, widziane z odległości, mogą zlewać się w trudną do zidentyfikowania zawartość.

Zasada numer trzy: rozpoznawalność marki/zgodność z identyfikacją wizualną

Billboard ma jednoznacznie kojarzyć się z marką, na przykład poprzez zastosowanie firmowych kolorów, fontów i elementów charakterystycznych. Dobrze zaprojektowany billboard od razu nasuwa skojarzenia z daną firmą. Jest odczytywany w sposób natychmiastowy i intuicyjny. Grafik nie jest ograniczony w swoich pomysłach do stosowania tak oczywistych elementów jak logo. Może pobudzić wyobraźnię i budować swobodne skojarzenia, które stworzą spójną kreację reklamową. Najbardziej pożądaną sytuacją jest ta, w której billboard – w ciągu ułamka sekundy – budzi skojarzenia z innymi reklamami firmy, na przykład tymi znanymi z telewizji.

Zasada numer cztery: twarz sprzedaje, a znana twarz – jeszcze bardziej

Liczne badania marketingowe udowodniły, że konsumenci najbardziej zwracają uwagę na te reklamy, na których mogą dostrzec ludzką twarz. Co ciekawe, najsilniejszą reakcję i zainteresowanie wzbudzają te spośród kreacji reklamowych, które przedstawiają znaną postać, czy to ze świata filmu, muzyki, sportu, czy też po prostu celebrytę. Podczas projektowania warto zwrócić uwagę na to, aby osoby znajdujące się na zdjęciach były w kadrze portretowym (od pasa w górę), dzięki czemu spełnią reguły minimalizmu, a zarazem dadzą szansę na większą sprzedaż.

Zasada numer pięć: grafika nie stockowa, a indywidualna

Standardem w branży jest korzystanie z baz gotowych elementów w czasie procesu tworzenia. Wówczas gotowy projekt może wyglądać mało wyraziście i kojarzyć się z innymi realizacjami konkurencyjnych firm. Tymczasem inwestując w billboard chcesz się wyróżnić, a nie zginąć w tłumie podobnych sobie realizacji. Dlatego najlepiej wykorzystuj zdjęcia i grafiki, wykonane na specjalne zamówienie, niedostępne nigdzie indziej.