biuro@royalgroup.com.pl 531 333 666

Jak prawidłowo przygotować billboard do druku?

Pomimo intensywnego rozwoju różnych form reklamy internetowej, billboard wcale nie traci na popularności. Przed sfinalizowaniem projektu warto zapoznać się z pewnymi zasadami, które pomogą w oddaniu pliku spełniającego standardy drukarni i uzyskaniu pełnowartościowej reklamy wielkoformatowej.

Dobry projekt to podstawa

Podczas projektowania billboardu warto kierować się zasadą czytelności, kontrastu i minimalizmu. W celu zachowania jak najlepszej widoczności z dużych odległości dobrze stosować proste fonty bezszeryfowe. Im bardziej zwięzły tekst, tym lepiej. Jego wielkość powinna sprawiać, że będzie dominować nad projektem. Dobrym zabiegiem służącym weryfikacji czytelności jest ustawienie projektu na monitorze i obejrzenie go z odległości kilku kroków.

blog1

Zwróć uwagę na rozdzielczość projektu i wielkość wydruku

Zwróć uwagę na standardy dotyczące wielkości i rozdzielczości billboardu. W Polsce najczęściej spotyka się reklamy wielkoformatowe o wymiarach 504 × 238 cm lub 600 × 300 cm. Rzadziej występują billboardy o powierzchni 1200 × 300 cm. Z racji tego, że druki wielkoformatowe ogląda się z większej odległości, rozdzielczość obrazów się na nich znajdujących (lub pliku wyjściowego) jest znacznie niższa niż w przypadku standardowego druku. Drukarnie wykorzystują zwykle rozdzielczość równą 72 dpi. Daje to pewne pole do awaryjnego skorzystania z grafik niższej jakości. Nie należy jednak z tym przesadzać.

Dobierz kolor i farbę

Kolory widziane na dużej planszy ze sporej odległości mogą odbiegać od pierwotnego projektu. Dlatego weź pod uwagę użycie bardziej nasyconych barw, na przykład poprzez dodanie składowej farby CMYK. Wzbogacenie koloru czernią może poprawić efekt. Niektóre drukarnie mogą ograniczać pokrycie farbą do pewnej wartości łącznej (na przykład suma wszystkich kolorów CMYK wynosi 270%). Jest to spowodowane ograniczoną chłonnością papieru i przewidywaniem sytuacji, w której nagromadzona farba mogłaby zacząć się na nim rozmazywać.

Format pliku akceptowany przez drukarnię

Drukarnie zwykle nie akceptują plików otwartych. Najpopularniejsze formaty do druku to TIFF i PDF. TIFF charakteryzuje kompatybilność z większością urządzeń drukujących. Wadą jest to, że pliki są zazwyczaj bardzo duże. Należy je zapisywać z ustawieniami kompresji RZW bez warstw i zdefiniowanej przezroczystości. Pliki PDF są akceptowane przez większość drukarni, choć niektóre nie preferują ich ze względu na to, że nie współpracują ze starszymi maszynami. Ich największą zaletą jest bardzo mały rozmiar. Miej na uwadze, aby rozdzielczość plików była dopasowana do wielkości właściwej projektowi. Natomiast fonty powinny być zamienione na krzywe. Ograniczy to ryzyko nieprawidłowego wyświetlania.

Dopasuj się do wytycznych drukarni

Każda drukarnia powinna mieć swoje własne wytyczne po to, aby zachować poprawność druku. Zwykle udostępnia klientowi plik z siatką projektu. Dzięki niej można wyznaczyć bezpieczne obszary, poza które nie wykraczają żadne jego elementy, które mogłyby zostać przycięte w procesie rozklejania billboardu. Na siatce powinny być też zaznaczone miejsca, w których wydrukowane pasy papieru zachodzą na siebie. Mogą być też wyznacznikiem, który pomoże uniknąć ustawiania na nich pewnych elementów (takich jak drobny tekst). Weź pod uwagę, że spady z prawej i lewej strony mogą być różnej szerokości.